2015

Här kommer nu en sista sammanfattning inför Rosies möhippa:

Åtta av oss, dvs Louise, Malin C, Jessica, Tindra, Elin M, Viveka, Karolina och jag samlas på parkeringen en bit ifrån Rosies bostad (ps: ge mig era telefonnummer via FB är ni snälla!) kl 12:00, här styr vi upp lite praktiska detaljer och packar bil/ar med de prylar som ska användas till fotokalendern. När vi känner oss redo går vi allihop hem till bruden och är vädret fint tar vi henne med oss till den förberedda platsen vid vattnet där vi avnjuter lunchbuffén och vi har med våra personliga gåvor till Rosie. OBS! har kollat väderprognosen som inte riktigt erbjuder vad jag hoppats på, så troligen blir lunchen hemma hos Rosie istället, men in i det sista hoppas jag vädret tänker bli fint dagen till ära! :)

Jag kommer själv behöva raffsa ihop lite smågrejer hos Rosie som ska med till fotograferingen sedan, bla smink, hårborste, spännen, snoddar och lite sånt som jag hittar som kanske kan va användbart! Är det någon som behöver något speciellt klädesplagg så hotja till så ska jag ta en diskret sväng om hennes garderob också och se vad jag hittar där! För vi håller väl hemligt vår plan för dagen så hon blir lite överraskad steg för steg..? :D 

Runt kl 13:00-13:30 tar vi oss vidare till kulturen, ca 20min promenadväg (5min i bil om skitväder, jag hoppas vi som har bil kan tänka oss att hjälpas åt att skjutsa i omgångar vi är ju trots allt bara 9 stycken perosner). Fotograf och studio står klar kl 14:00 så så drar vi igång fotokalendern, tänkte mig ingen direkt ordningsföljd utan vi kör igång bara och låter Rosie beta av månaderna efter hur vi känner för helt enkelt! Är hon inte grundsminkad för dagen så hoppas jag någon hjälper till att styra upp detta – viveka? ;)

Hemmaprovning av choklad! Sker hemma hos Rosie, här kan man vid behov också passa på att göra en lättare uppfräschning för den som vill inför kvällens middag. Själv tänkte jag inte göra något större projekt av det än att ha med en extra blus då sannolikt min lilla kille kommer ha sölat ner den jag burit under dagen..! :P

Kl 17:45 samlas vi på Folkets och avnjuter sällskapsmenyn! Följande ändringar har skett i sällskapsmenyn: då flanken inte var svensk har de ändrat varmrätten till svensk kalv istället, detta gav dock en prishöjning.. så 455kr/pers är det, hoppas ok för alla! Spontana aktiviteter under kvällens gång kommer troligen uppskattas stort. Ni som inte haft möjlighet att vara med under dagen (Malin W, Liza och Elin S) kanske kan bidra med något skoj här? :D Sittningen är fram till 20-tiden, så därefter väljer vi själva hur vi vill fortsätta kvällen; hänga kvar, dra vidare, eller runda av ;)


Några praktiska ting där vi kanske kan hjälpa varandra:

  • Viveka gör en efterlysning: Många svarta paraplyer! Har någon ett svart paraply hemma, snälla ta med detta - behövs till fotokalenderns novembermånad!
  • Samåkning på kvällen till Sthlm: Malin Carlsson undrar om någon har en plast över i sin bil så hon kan få samåka med någon tillbaka till Sthlm?


Tror det var alltför nu! Igen: skicka telefonnummer till mig via PM på FB, så vi kan få tag i varandra! Mitt nr är: 076-7842232


OBS! Var det någon mer än Jessica och Rosie som hade några allergier???? Är så fallet meddela mig snarast tack så jag kan meddela kökspersonalen på Folkets!!


Sist men inte minst, tack på förhand fina ni, att ni ställer upp och bidrar till en lyckad heldag för underbara Rosie <3 <3 <3 Vi ses på lördag!!!

Det börjar närma sig! Nu är det snart bara 2 veckor kvar tills möhippan går av stapeln!! Hoppas ni är taggade för det är jag! :D

Har lite funderingar kring vad vi ska äta på Folkets. Vi har fått förslag på den populära ”sälllskapsmenyn” då ingår 3 rätter för 395kr, detta betyder att vi alla äter samma mat. Alternativet är a la carte, och då har vi två menyer att välja mellan vad gäller för-, varm- och efterrätt. OBS! Efterrätten på sällskapsmenyn är ändrad, restaurangen meddelar att det istället erbjuds ”Hemgjorda munkar med vaniljglass”.

Jag tar gärna emot förslag på om ni vill ha sällskapsmenyn eller a la carte där det finns två menyer att välja mellan. Det alternativ som får flest ”röster” kommer det att bli. Röstningen startar nu och avslutas imorgon kväll (fredag 22 maj) kl 21:00! Svara via pm i FB eller kommentar här nedan.


Må bästa meny vinna :D

Skulle behöva veta hur många som vill/kan vara med på chokladprovningen! Då jag ganska snart tänkte boka beställning.

Kostanden är 99kr/pers.

Även om man är laktosintolerant går det bra att provsmaka ren mörk choklad. På en hemmaprovning finns det bl a 5 olika rena mörka chokladbitar.

OBS! All choklad kan innehålla spår av nötter, mandlar och vete.

Så var det dags att gå igenom kostnaderna för dagen. Lunchbuffé inkl dryck, samt tilltugg m.m. vid fotoshoten 200kr/pers. Kostnader för fotograf till fotokalendern 100kr/pers. Lokalen på kulturen får vi låna gratis tack vare Jessica! :) Eventuellt inköp av rekvisita till fotokalendern bekostar var och en själv. Chokladprovningen 99kr/pers. "Folkets" är restaurangen vi kommer gå till på kvällen. Enligt rekommendationerna är det ett mysigt ställe som passar detta endamål, de har möjlighet att ta emot ett större sällskap och de serverar riktigt bra mat av hög kvalité! Menypriserna ligger åt det lite dyrare hållet, men som alla vet så får man ofta vad man betalar för ;) Och sist men inte minst så föreslår jag att vi alla delar lika på Rosies kostnader för dagen, vilket blir 100kr var.

Så totalt för dagen 500kr + utgifter för sin egen mat- och dryckbeställning på Folkets. Hoppas det känns ok för alla! :)

Andra funderingar:

  • Någon som har förslag på hur vi bäst och fortast får framkallat fotokalendern? Finns det kanske ett lokalt ställe i Västerås eller blir det bäst att beställa via nätet? Tänker mig att vi måste kunna få väja lite hur den ska se ut, tex så det blir tillräcklig storlek på bilderna (minst A4!), och att det blir en kalender utan specifikt år.
  • Någon som vill "ta på sig" att presentera fotokalendern och dess innehåll på bröllopet..? Hade varit ett mycket roligt och uppskattat inslag under kvällen tror jag! :D ;) 

Kvartetten med idésprutaren Viveka i spetsen, erbjöd å kvartettens vägnar att ta på sig flera månader, stort tack för detta!! :D 
Utlottning av resterande månader har skett med hjälp av min sambo Fredric. Utfallet blev följande: 

  • Januari = Madde
  • Februari = Elin S
  • Mars = Liza
  • April = Kvartetten (Elin M, Viveka, Tindra)
  • Maj = Kvartetten (Elin M, Viveka, Tindra)
  • Juni = Jessica
  • Juli = Louise
  • Augusti = Kvartetten (Elin M, Viveka, Tindra)
  • September = Karolina
  • Oktober = Malin
  • November = Kvartetten (Elin M, Viveka, Tindra)
  • December = Kvartetten (Elin M, Viveka, Tindra)


Har man svårt med idéer till sin månad, vill bolla förslag med andra, eller man kanske är osäker på om någon annan har liknande idé och risken är att två månader blir för lika varande - så förslår jag att vi brainstormar i kommentarfältet nedan!! Jag sätter igång direkt jag ;)

Här är vi som ska göra Rosies möhippa oförglömlig!! ;)

  • Louise Petré – vän genom jobbet på Rydells
  • Malin Carlsson – barndomsvän sedan sent 80-tal/tidigt 90-tal.
  • Tindra Thor – vän, en fjärdedel av kvartetten
  • Elin Marklund – vän, en annan fjärdedel av kvartetten
  • Viveka Boettge – vän, en tredje fjärdedel av kvartetten
  • Liza Malmqvist – blivande svägerska genom brudgummens lillebror
  • Elin Spector – vän genom brudgummen
  • Jessica Edström – vän genom brudgummen
  • Karolina Larsson – vän genom brudgummen
  • Malin Westholm – brudgummens syster
  • Madeleine Karlsson – (jag) syster till Rosie


Och med bruden själv blir vi till antalet 12 stycken härliga tjejer!!

Förutom Rosie som har lille Loa, har även jag, Louise och Elin S också små bebisar med oss. :) Vilken babyboom det varit i hennes bekantskapskrets!?

Till fotokalendern är vi 10st, och eftersom vi har 12 månader på ett år betyder det att två personer behöver ansvara för brudens outfit till 2 månader. De som frivilligt anmäler sig till detta får VÄLJA sina två kalendermånader! De andra får vara med i utlottningen som sker imorgon kväll. Så ni som vill välja och kan tänka er att ordna med två outfits till Rosie = skynda, skynda, det är först till kvarn som gäller!! ;) PM facebook eller kommentar här nedan.

Jag väntar förfarande på svar från några av er angående närvaro vid möhippan eller ej! Snälla meddela mig senast imorgon, behöver veta så vi kommer vidare i planeringen :)

Till själva lunchen tänkte jag vi skulle ha en liten aktivitet som gör att vi lär känna varandra bättre, och får reda på mer om relationen vi har till Rosie!

Det som behövs är att vi alla tar med oss en liten sak var (inslaget som en gåva), denna sak ska symbolisera oss och vår relation till Rosie eller någon rolig historia förknippad med Rosie. När Rosie öppnar och ser vad det är får hon en liten stund till att fundera, sen ska hon gissa vem hon fått gåvan av, samt själv berätta historien förknippad med den sak hon fått och kopplingen mellan henne och hennes vän. Tanken med detta är som sagt att vi då alla lära känna varandra lite bättre och vi får veta de olika relationerna vi har till Rosie. Gåvorna samlas sedan förslagsvis i en korg som ett minne till bruden från möhippan! :)

Nu känner ju inte jag särskilt många av er, men jisses vilka guldkorn till tjejer ni verkar vara! Lycko Rosie...!

Jessica Edström har kommit med många fantastiska lösningar och förslag som gör att jag inte behöver ligga sömnlös längre om natten. (Inte helt lätt att befinna sig 55mil ifrån platsen där möhippan ska anordnas!)

Jessica som jobbar på en mediaskola i kulturen (20min promenad från R & M) kan ordna med lokal där vi kan sätta upp en fotostudio, och som genom ett mirakel har hon en kollega som förhoppningsvis kan ställa upp att fota Rosie för en slant! Kan ju inte bli bättre!!!! :D :D :D  

Förslag på restaurang under kvällen är: Folkets, NOM eller Bistro Garden. Jag ska kolla runt bland dessa och kommer sannolikt boka in oss på någon av dem!

Är vädret på vår sida avnjuter vi lunchen på gräsområdet/bryggorna precis intill mälaren, ett stenkast från där Rosie och Mathias bor, kan ju inte bli bättre..!

Så.. såhär långt känns verkar det fullt möjligt att genomföra hela dagens program :D underbart!! Tjejer, håll koll på denna sidan för det kommer löpande finnas information om det senaste angående möhippan. :)

 

I egenskap av Rosies brudtärna, så tillika syster, har jag Madeleine, fått äran att planera hennes möhippa! Som ni alla vet har Rosie och Mathias relativt nyligen fått ett tillskott i form av lille Loa <3 och detta gör att möhippans upplägg fått anpassas efter Rosies nya familjesituation. T ex så tänker jag mig att som småbarnmamma till en liten bebis som ännu inte hunnit skaffa sig några dagliga rutiner, blir en ½ dag ganska lagom.

Så jag har försökt att planera möhippan helt utifrån Rosies önskningar och behov. Jag tror inte att hon uppskattar att vi spökar ut henne och driver runt på stan med diverse pinsamma uppdrag, utan jag tror det viktigaste för Rosie är att ha sina vänner samlade, äta lite gott, göra någon rolig aktivitet och att hon som helhet får en fin och minnesrik dag! <3

När? Då Rosie är en MYCKET uppbokad person, har jag haft vansinnigt svårt att hitta lämpligt datum. Det visade sig till slut att det bara fanns en enda (!) ledig lördag innan bröllopet och det var Lördagen den 30 maj. Så det blir då möhippan går av stapeln, och jag hoppas nu innerligt att så många av er som möjligt kan och vill komma!

Var? Då Rosie själv, samt största andelen av hennes vänner bor i Stockholm och Västerås, så kommer möhippan hållas i VÄSTERÅS.


Dagens program:

  • Vid 12-tiden möter vi alla upp hemma hos Rosie!
  • Efter lite mingel börjar vi möhippan med att äta en smarrig lunch (upplagt som buffé så man tar vad man själv tycker om). Beroende på väder avnjuts lunchen ute i ett soligt närbeläget grönområde, eller så får vi trycka ihop oss hemma hos Rosie om vädret inte är på vår sida. Under lunchen genomför vi lite aktiviter för Rosie som går ut på att vi alla lär känna bruden bättre men också får veta lite mer om varandra och vilken relation vi har till Rosie!
  • Sen är planen att vi ska göra en FOTOKALENDER till Rosie. Upplägget är att varje inbjuden vän ska ansvara för en av kalendermånaderna och ha ordnat en outfit till bruden som passar med kalendermånaden; hon ska kläs på, sminkas och hårfixas samt bära eller närvara med eventuell accessoar. Någon ansvarar för fotograferingen, gärna en person som är lite haj på bildredigering och kan fixa till bilderna proffsigt. Tanken är att kalendern ska vara rolig att ha både för Rosie och Mathias, vi väljer själva om vi vill ha den lite sexig och ”hot” eller mer barn- och familjevänlig... ;) Varje "månad" kommer ha begränsat med tid från påklädning till plåtning (ca10min), så att vi hinner med alla 12. Loa gullar och vyssar vi andra med under tiden och Rosie får pausa och amma när det behövs! Till fotoshoten kommer det finnas lite mumsigt tilltugg!
  • Vi åker tillbaka till Rosie och håller en hemmaprovning av choklad! För 90kr/pers får vi ett chokladprovningskit från Mälarchocolaterie innehållande instruktioner för provning av 7 olika sorters choklad och 3 olika sorters praliner.
  • Slutligen avslutar vi kvällen med en middag ute på en mysig restaurang i Västerås. Mitt förslag är att vi som kommer ha små bebisar med oss under dagen nu lämnar över dessa till sina pappor så att Rosie kan få ha lite skön egen-tid ett par timmar med sina vänner! Under middagen finns utrymme för valfri aktivitet, kom gärna med idéer och förslag! :)


Möhippeväninnor, jag behöver er hjälp för att få ihop denna dag!!

Då jag själv kommer från Falkenberg och inte har någon som helst koll på Västerås och dess utbud, skulle jag behöva hjälp med att ni ger mig tips och hjälper mig att ordna med följande:
  • Mysigt grönområde där vi kan avnjuta vår lunch, bör vara relativt i närheten av där Rosie och Mathias bor.
  • Fotograf. Har vi kanske en fotograf mitt i bland oss?! Eller har någon av er en vän eller bekant som är duktig på att ta kort och arbeta med bilder som skulle vilja ställa upp för oss och plåta Rosie så vi kan få gjort en proffsig fotokalender? Det behöver absolut inte vara ett proffs, men kanske någon som i allafall har fotografering som ett intresse och är duktigare på ljussättning etc än gemeneman..?
  • Lokal / Studio. Har någon av er tillgång till en lokal eller liknade där det finns möjlighet för oss att göra fotokalendern? Och där vi alla kan få plats att ”hänga” ett par timmar med Rosie, med varandra och ha med små bebisar.
  • En mysig restaurang vi kan gå till på kvällen! Vilken och var?

Så snälla, kom med era förslag så vi tillsammans gör den här dagen så bra som möjligt för Rosie!!

Jag vill gärna att eventuella allergier meddelas mig så snart som möjligt!

Och slutligen: OSA senast 1 maj ifall ni kan komma eller inte. Ni kan använda kommentarsfältet här nedan, PM via min facebook, mejla, skicka sms eller ringa mig, vad som helst! :)